OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Další nezmar rockové scény, kterému s přibývajícími křížky na krku neubývá tvůrčího elánu, má jméno Mark Knopfler. Excelentní kytarista a ústřední tvář již osmnáct let k ledu uložené legendy DIRE STRAITS oslavil minulý rok šedesáté třetí narozeniny a své příznivce velmi štědře pohostil novinkovým dvojalbem.
Jeho název„Privateering“ v sobě slučuje svobodu s větší než malou touhou po dobrodružství. Knopflerova sedmá sólová řadovka však po hudební stránce spíše holduje snadno předvídatelné podstatě umělcova tvůrčího rádiusu, než nějakým překvapivým (natož pak krkolomným) skladatelským saltům.
I přesto nemůžu říci, že by v sobě aktuální dvacítka písní oba kýžené atributy neměla. Mark se zkrátka svobodně drží krás svého kopyta a jeho ladné rysy zkrášluje dosti vkusným angažováním celé řady doprovodných nástrojů. Housle, klarinet, saxofon, trumpeta, pedal steel kytara, mandolína, harfa, dudy, citera, různé druhy píšťal, garmoška a mnohé další dělají sympatickou společnost jeho nekonečné řadě šestistrunek. Že to ještě nezní dostatečně dobrodružně? Tak pojďme poslouchat.
Skotský virtuóz za pomoci početné skupiny různých hostů mistrovsky propojuje ty nejsilnější ingredience rocku, blues, country a (keltského) folku. Se svým mohutným arsenálem kytar, obklopených oním brilantně sladěným a rozmanitě hučícím orchestrionem ostatních instrumentů, působivě zhudebňuje touhu po neznámých dálkách.
Dokonale střídá nálady a tempa jednotlivých písní, stejně tak polohy a intenzitu jeho tolik charakteristického vokálu, který vás na ploše téměř devadesáti minut mnohokrát učí snít. Masivní stopáž celé kolekce je dramaturgicky promyšlená do posledního akordu, tak aby netrpěla syndromem utahanosti nebo přeplácanosti. Nedochází ani k (domnělému) jednolitému vyznění, a to i přes velkou podobnost stavebních struktur jednotlivých položek na obou deskách.
Mark především prodává svoje obrovské muzikantské fluidum. Je příjemným společníkem, kterému věříte každou notu. Jeho muzika vás protáhne od skotské vysočiny přes nekonečný Atlantik až na široké americké dálnice, kde uhánějí benzín žravé pick-upy s „okloboukovanými“ řidiči, končící svoje poutě v útulných barech prošpikovaných živou hudbou, kterou se nám náš hrdina snaží přiblížit. V
několika případech („Redbud Tree“ „Corned Beef City“, „Go, Love“, „Dream Of The Drowned Submariner“) kytarou decentně vyvolává ducha svých DIRE STRAITS, přičemž závěr prvního disku v podobě „Seattle“ jakoby se chtěl rozmluvit jazykem „On Every Street“.
Není to však pouze mistrova kytara, která tu je ozdobou. Je zde i velký počet skladeb, kde je jeho šestistrunka stažená na minimum („Got To Have Something“, „I Used to Could“) a nechává výrazněji promlouvat i další nástroje, což, ku prospěchu věci, přináší rozmanitější vyznění. Toto je zvláště výrazně podtrhováno několika bluesovými „šouráky“, jako „Don´t Forget Your Hat“ nebo „Hot Or What“, vyzývajícími příkladně táhlé tóny harmoniky a říznost kláves piána. Oba fláky jakoby skutečně vypadly z nějakého potemnělého neworleánského lokálu.
Nemůžu nezmínit titulní skladbu, kde keltské ozvěny náramně doplňují, resp. lemují „táborákové“ vyprávění Knopflerovy kytary a vy lehce zjistíte, že si vlastně (ne)chtěně prozpěvujete společně s Markem.
Novinka sice nepřináší nijak složitou hudbu, ale určitě se vyplatí na její poslech důkladně soustředit, už kvůli té spoustě malých, poctivě vypiplaných a krásných detailů. Přestože „Privateering“ v Knopflerově obsáhlé diskografii nijak extra nevyčnívá, můžeme ho díky jeho přirozenosti, pestrosti a hlavně vyrovnanosti určitě přiřadit k těm povedenějším deskám.
Mark Knopfler tak směle stojí vedle rockových mohykánů Boba Dylana, Neila Younga a Leonarda Cohena, matadorů, kteří minulý rok shodně vydali značně nadprůměrná alba. A to je velmi příjemné zjištění.
Kytarový hrdina Knopfler pořád v pozoruhodné formě.
8 / 10
Mark Knopfler
- zpěv, elekrická, akustická a slide kytara, smyčce
Glenn Worf
- basová kytara, kontrabas
Ian Thomas
- bicí
Richard Bennett
- kytara, bouzouki
Jim Cox
- piáno, varhany
Guy Fletcher
- klávesy, zpěv, smyčcové aranže
a další hosté
1. Redbud Tree (CD1)
2. Haul Away (CD1)
3. Don't Forget Your Hat (CD1)
4. Privateering (CD1)
5. Miss You Blues (CD1)
6. Corned Beef City (CD1)
7. Go, Love (CD1)
8. Hot Or What (CD1)
9. Yon Two Crows (CD1)
10. Seattle (CD1)
11. Kingdom Of Gold (CD2)
12. Got To Have Something (CD2)
13. Radio City Serenade (CD2)
14. I Used to Could (CD2)
15. Gator Blood (CD2)
16. Bluebird (CD2)
17. Dream Of The Drowned Submariner (CD2)
18. Blood And Water (CD2)
19. Today Is Okay (CD2)
20. After The Beanstalk (CD2)
Privateering (2012)
Get Lucky (2009)
Kill To Get Crimson (2007)
All The Roadrunning (w/ Emmylou Harris) (2006)
Shangri-La (2004)
The Ragpicker's Dream (2002)
Sailing To Philadelphia (2000)
Golden Heart (1996)
Neck And Neck (w/ Chet Atkins) (1990)
Missing...Presumed Having a Good Time (w/ The Notting Hillbillies) (1990)
Vydáno: 2012
Vydavatel: MERCURY
Stopáž: 89:00
Produkce: Mark Knopfler
moc fajn
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.